Öğrencilere Aktif Çalışma Becerisi Öğretmenin 5 Yolu
Öğrenciler eğitim süreçlerinde ilerledikçe, içeriğin ve kavrama için gerekli becerilerin önemli ölçüde değiştiği kavramlara maruz kalırlar. İlk kez kesirleri öğrenen bir öğrenci, ortaokulda İngilizce dil sanatları dersi gören bir öğrenci ve AP Biyoloji dersi alan bir öğrenci oldukça farklı eğitim deneyimleri yaşamaktadır. Bu sınıflar, öğrencilerden farklı şeyler talep edecek olsa da, hepsi çalışma becerilerinin geliştirilmesini gerektirir. Ne yazık ki, tüm öğretmenler bu becerilerin önemini kabul etseler de, nadiren, hatta hiç, açıkça öğretilmezler.
Bu konuyu son yıllarda daha ciddiye aldım ve tüm öğrencilerime daha iyi çalışma yöntemlerini öğretmek için çalıştım. Bunu doğru bir şekilde öğretmek için belirli stratejilerin neden işe yaradığını anlamanın yardımcı olduğunu düşünüyorum. Öğrenme ve hafızanın sinirbiliminin temellerini öğrenmek istiyorsanız, bu konuda öğrencilerim için yazdığım bir makaleye göz atabilirsiniz. Özünde, iki genel düşünme tipi vardır: Sistem 1 (uzun süreli hafızayı kullanır ve daha kolaydır) ve Sistem 2 (çalışma hafızasını kullanır ve daha fazla çaba gerektirir). Sistem 2 düşüncesini kullanmaya odaklanan stratejiler, daha güçlü nöron topluluklarının oluşumuna yol açar, bu da daha iyi hatırlama ve öğrenme demektir.
Aktif çalışma, daha fazla Sistem 2 düşüncesi içeren uygulamaların adıdır. Birçok kişi çalışmayı sadece notlarını okumak olarak düşünür, ki bu pasif bir formdur ve minimal öğrenme sağlar. Aktif çalışma, materyalin geri getirilmesi, sentezlenmesi ve analiz edilmesini içerir. Bu yöntemler daha uzun sürdüğü için öğrenciler genellikle bunları kullanmaya veya denemeye karşı dirençlidir. Ancak, araştırmalar bu tekniklerin çalışılan materyalin daha iyi hatırlanmasına yol açtığını göstermiştir. Bu nedenle, aktif çalışma stratejilerini öğretmenin yanı sıra, derslerinizi de bu stratejilerin dahil edilmesi etrafında tasarlamanız gerektiğine inanıyorum.

5 AKTİF ÇALIŞMA UYGULAMASI
- Başkalarına öğretmek: Bu, göründüğü kadar basittir. Öğrenciler başkalarına öğretmeye çalıştıklarında, bilgiyi hafızalarından çıkarmaya çalışırlar (sadece okumak yerine) ve genellikle bir şeyi açıklamanın yeni yollarını düşünmek zorunda kalırlar. Bu, öğrencilerin ne bildiklerini veya bilmediklerini anlamalarına yardımcı olur ve anılarını güçlendirir.
- Saf geri getirme pratiği: Bu, öğrencilerin bilgiyi hafızalarından geri getirmesidir. Bu, flash kartlar kullanmak gibi basit bir şey olabilir, ancak benim kişisel favorim, öğrencilerin bir beyaz tahta, kağıt parçası veya tablet kullanarak konu hakkında her şeyi yazıp çizdikleri yöntemdir. Daha sonra notlarını kontrol edip neyi kaçırdıklarını veya yanlış yaptıklarını görmelidirler ve daha sonra tekrar denemelidirler.
Yukarıdaki iki yöntemi sınıfta küçük gruplar halinde çalışarak birleştirmeyi seviyorum. Öğrenciler sırayla, biri küçük bir beyaz tahta kullanarak diğerlerine bir konuyu öğretirken, diğer öğrenciler notlarını kullanarak arkadaşlarını düzeltir veya kaçırılan konular hakkında açıklayıcı sorular sorar. Bu günlere “beyaz tahta günleri” diyoruz ve öğrenciler bu günleri testler öncesi çok faydalı bulduklarını ve şimdi bu stratejileri evde de kullandıklarını bildirdiler.
- Çalışma kılavuzları: Çalışma kılavuzları, yaygın bir çalışma şeklidir ve genellikle öğretmenler tarafından öğrencilere verilir. Öğrenciler genellikle notlarından tanımları kelime kelime kopyalamak gibi bir hata yaparlar, bu bazı terimlerin veya gerçeklerin ezberlenmesine yardımcı olabilir, ancak anlamayı ve bilgiyi uygulama yeteneğini sınırlar.
Öğrencilerime iyi bir çalışma kılavuzu nasıl yapılacağını öğretiyorum, bu bilgileri kendi kelimeleriyle sentezlemeyi ve özetlemeyi içerir. Bu kılavuzları her ünite için zorunlu kılmıyorum, ancak öğrenciler bu beceriyi geliştirdikten sonra, bunu herhangi bir ders için uygulayabilirler ve bazıları zorunlu olmasa bile faydalı buldukları için yapmayı tercih ederler.
- Kavram haritaları: Bunlar, kavramlar arasındaki bağlantıların ve ilişkilerin görsel temsilidir. Bazı dersler veya konular için bu kadar yararlı olmasa da, bu yöntem öğrencilerin materyali daha derinlemesine düşünmelerini ve konular hakkında daha derin bağlantılar kurmalarını sağlar.
Bunu sınıfta veya ev ödevi olarak aynı listeyle haritalar oluşturmalarını gerektirebilirsiniz, ancak benim kişisel favorim bunu oyunlaştırmak—öğrenciler rastgele kartlar çekerek kelime dağarcığı kelimeleriyle en fazla bağlantıyı kurmaya çalışırlar.
- Uygulama soruları: Uygulama soruları, özellikle belirli derslerde çalışmak için denenmiş ve doğru ve çok yardımcı bir yoldur. En faydalı uygulama soruları, öğrencilerin materyali ne kadar iyi anladıklarını test etmelerine olanak tanır, sadece belirli gerçekleri veya tanımları ezberlemiş olmalarına değil. Öğrencilerin bazen kendi sorularını yapmalarını ve sonra bu soruları değiş tokuş edip birbirlerinin sorularını cevaplamaya çalışmalarını sağlarım. Kendi uygulama tarzı sorularını geliştirerek, öğrenciler materyali yeni bağlamlara koymak için daha derin bir şekilde düşünürler. Kendi sorularını geliştirerek, bir başkasının sorusunu yanıtlamaya çalışarak ve doğru yanıtı diğer öğrenciler için açıklayarak çalışabilirler.
Bu yöntemleri dersinize dahil etmenin çeşitli yolları vardır, yukarıda bahsedilen bazı yollarla. Hangisini seçerseniz seçin, yeterince uyumaya ve daha kısa ama daha sık çalışma seanslarına vurgu yapmayı unutmayın, çünkü bunlar konseptlerin maksimum şekilde hatırlanması için gereklidir. Bu teknikleri öğreterek ve kullanımını zorunlu kılarak, öğrencilerde gelecekteki tüm akademik çabalarında yardımcı olabilecek iyi çalışma alışkanlıklarını güçlendireceksiniz.